Stoopen & Meeûs

Opdracht: Advies en begeleiding van het veranderingstraject in het kader van het strategisch plan voor het bedrijf als rechterhand van de CEO. Van een product naar een marktgerichte organisatie.

Samenvatting:

  • Category management analyse en planning
  • Category en shop in the shop concept
  • Positionering en management van het merk Stoopen & Meeûs en de verschillende divisies
  • Nieuwe productintroducties
  • Professionaliseren van de sales & marketing organisatie
  • Internationalisering

Het traject:

De start was een category management project voor de afdeling van decoratieve verven en pleisters van het bedrijf. Op basis van de analyse van de categorie en de positionering van het merk daarin werd al heel snel duidelijk dat het project meer zou zijn dan het opstellen en ontwikkelen van een category management plan en concept.

Het begon met een duidelijke herpositionering van de decoratieve divisie van het bedrijf gevolgd door de ontwikkeling van een vooruitstrevend category en shop in the shop concept waardoor we het merk als category leader hebben neergezet in de Benelux bij de professionele vakhandel. Hierdoor is de waarde en bekendheid van het Stoopen & Meeûs merk sterk toegenomen.

De volgende stap was de ontwikkeling en introductie van de Stoopen & Meeûs Home Collection voor de gepassioneerde DIY-er. Het innovatief mix & match productconcept werd enthousiast ontvangen door de retailers en door consumenten op de VT Wonen beurs in Nederland doch merkten we nadien dat de organisatie er niet op gericht was om deze B-C activiteit te kunnen ondersteunen, althans niet op dat moment.

Daarom hebben we onze focus volledig verlegd naar de B-B activiteit in de decoratieve divisie. We hebben nieuwe producten geïntroduceerd op de manier zoals enkel bekende merken dit doen maar dan met de middelen van een KMO. We hebben de sales en marketing organisatie (motor) versterkt met de aangepaste analoge & digitale tools en de noodzakelijke training. En we zijn blijven investeren in de opleiding en ondersteuning van de vakmannen die met de Stoopen & Meeûs producten werken. Dit alles heeft bijzonder veel bijgedragen tot de sterke groei van de decoratieve divisie en de professionele reputatie van het merk in de sector.

Ondertussen werken we verder aan de internationalisatie van de decoratieve divisie, de herpositionering van de pigment divisie en het uitbouwen van de relaties met de verschillende Stoopen & Meeûs partners.

Belangrijke succesfactoren:

De visie van de CEO die gedragen wordt door de familie/eigenaren van het bedrijf ligt aan de basis van het veranderingstraject. Een van de belangrijke elementen in deze visie is wat in ‘Built to last’ als de BHAG (Big Hairy Audacious Goal) wordt beschreven. De overtuiging in de sluimerende kracht van het merk, vertrekkend vanuit het DNA van het bedrijf en verder bouwend op meer dan 120 jaar ervaring waren essentieel in het afgelegde traject. En ook hier is het een succesverhaal van vele gedreven mensen die er hun schouders hebben ondergestoken in combinatie met de verschillende externe partners die in de visie en de kracht van het merk geloven. Het doet me denken aan een uitspraak van Mark Twain die je kan terugvinden op een van de ‘stepping stones’ in Pairi Daiza, namelijk “they didn’t know it was impossible, so they did”.

Built to last – J.C.Collins & J.I.Porras