De growth mindset van levenslang leren

De essentie van de growth mindset is volgens mij dat je levenslang blijft leren.

Je leert uiteraard door ervaring, die van jezelf en die van anderen.

De ervaring van anderen vind je onder andere terug in boeken en ik heb er heel wat versleten doorheen mijn loopbaan. Veel van die boeken zijn spijtig genoeg te theoretisch of niet onderscheidend genoeg waardoor ze niet zijn blijven hangen maar uit verschillende boeken heb ik toch enkele principes onthouden die ik doorheen de tijd ben blijven gebruiken. Hierbij vind je een overzicht van de boeken (zonder volledig te willen zijn) die mij doorheen de tijd geholpen hebben. Misschien kan het overzicht jou helpen je growth mindset te voeden. Er is maar één boek dat er volgens mij aanspraak opmaakt volledig te zijn en dat mij als persoon het meest gevormd heeft maar hierover later meer (saving the best for last).

Leiderschap & management

  • De 7 eigenschappen van effectief leiderschap – S. Covey
  • Normen en waarden – K. Blanchard
  • Execution – L.Bossidy & R. Charman
  • Leading quietly – J.L. Badaracco, Jr.
  • Mission possible – K. Blanchard & T. Waghorn
  • De bijenherder – R. Van Solingen
  • Feedback – M. Koopmans

Bedrijfscultuur

  • Hit Refresh – S. Nadella
  • The Spark – L. Heward & J.U.Bacon
  • Fish! + Fish Tales – S.C.Lundin & J. Christensen & H. Paul
  • De menseneconomie – K. Pauwels
  • De werkrevolutie – L. Grattton

Merk & Marketing

  • Built to last (Good to Great) – J. Collins
  • Positioning – A. Ries & J. Trout
  • Differentiate or die – J. Trout & Steve Rivkin
  • Discipline of market leaders – M. Treacy & F. Wiersema
  • Maak van je merk een held – G. Van der Stichelen
  • The lovemarks effect – K. Roberts
  • This is marketing – S.Godin
  • Het merk mens – F. Van. Dyck
  • Marketing Design – E. van Zeeland
  • De mindset methode – C. Boland
  • Community marketing – S.Duval & N. Pieters
  • De Conversation manager – S. Van Belleghem
  • When digital becomes human – S. Van Belleghem
  • Het succes van internal branding – M. van Eck & E. Leenhouts & L. Rutten
  • Store wars – J & M. Corstjens
  • Trade marketing – K. Floor
  • (We), myself & A.I. – H. Konings & S. Vandist

Duurzaam ondernemen

  • De weg naar duurzaam ondernemen – J. Beyne & S. Vermeulen
  • Zo kan het ook – J. Appelman & M. Langendijk & A. Van Der Leest
  • Netto positief – P. Polman & A.Winston

Veranderingsmanagement

  • Six batteries of change – P. De Prins & G. Letens & K. Verweire
  • Digital transformation know how – S. Viaene

Sales & customer service

  • Excellent onderhandelen – R. Fisher & W. Ury & B. Patton
  • Onderhandelen met lastige mensen – W. Ury
  • De klant is geen koning ! – A. Troost
  • Just Looking thanks ! – A. Dunbar
  • No thanks I’m just looking – H.J Friedman
  • Verhoog je gunfactor – M. Cobben
  • Care like a mouse – L. Millbower

Training

  • Training een praktijkgids / Trainingen ontwerpen – K. De Galan

Verder zijn er natuurlijk nog nog vele andere boeken met ervaringen van retailers en anderen zoals A. Heijn de memoires van een optimist, K.V. Eerd en ik bewijs dat het wel kan, W. Torfs de ziel zin in een schoendoos, P. Bringman en ik sta voor lekker eten of the Future of department stores door E. Van Heuven en S. Van Rompaey.

Of de verschillende opleidingen die ik heb kunnen volgen zowel intern bij de bedrijven waar ik voor gewerkt heb als aan de Antwerp Management en de Vlerick Business School. Dankzij de KMO portefeuille bleven deze opleidingen voor mij als ZZP-er ook betaalbaar.

Iets waar ik zelf nog niet genoeg gebruik van maak, vooral vanwege de wildgroei ervan en omdat ik minder tijd in de auto doorbreng dezer dagen, zijn podcasts. Mocht er iemand mij kunnen helpen met een selectie van waardevolle podcasts over bovenstaande thema’s, dan hoor ik het graag.

Tenslotte het boek dat volgens mij als enige aanspraak maakt op volledigheid en in staat is om mensen van binnenuit te veranderen. Dit boek is voor mij de Nieuwewereldvertaling van de Bijbel (www.jw.org). Diegenen die mij persoonlijk kennen zal het niet verwonderen, voor anderen is het waarschijnlijk een verrassing maar de Bijbel is, in tegenstelling tot wat velen denken, een bijzonder praktisch boek voor persoonlijke groei, intermenselijke relaties en een evenwichtige kijk op het leven. Zeker in onze tijd waar mensen van alle leeftijden geplaagd worden door burnouts en depressies is het goed om terug te grijpen naar de bron. Dat is alleszins mijn overtuiging.

Veel leesplezier !

David